W ostatnim czasie można w Polsce zaobserwować znaczący wzrost popularności Analityki Internetowej. Mimo, iż temat ten tak naprawdę w naszym kraju znajduje się w fazie rozwoju, coraz większa ilość firm oferuje usługi z nią związane. Co tak naprawdę kryje się pod tym pojęciem? Otóż Analityka Internetowa to nic innego jak analiza ruchu na naszej stronie internetowej. Ma ona na celu estymację przyszłego ruchu na stronie przy wykorzystaniu danych historycznych oraz zmierzenie efektywności podejmowanych działań marketingowych. Innymi słowy pozwala określić ile czasu użytkownik spędził na naszym portalu oraz które strony i artykuły przeglądał.

Każda szanująca się firma posiada stronę internetową, która jest jej wizytówką w sieci. Bardzo często strony takie stanowią jedno z głównych narzędzi sprzedaży. Firma stara się udoskonalić to narzędzie na różne sposoby. W jaki sposób sprawdzić, czy zmiany pociągnęły za sobą zamierzony efekt? Tu pojawia się miejsce dla Analityki Internetowej, która przy pomocy odpowiednich narzędzi, jak na przykład Google Analytics pozwoli określić, czy wprowadzone zmiany wpłynęły na ruch oraz wydajność naszej witryny. Użytkownicy odwiedzający portal internetowy nie chcą marnować czasu na zbyt długie ładowanie strony oraz przeglądanie przestarzałych treści. W dobie tak postępującej komputeryzacji powinniśmy analizować to, co znajduje się na stronie oraz optymalizować prędkość ładowania, aby zachęcić użytkowników do jej odwiedzenia. „Lekka” strona z wartościowym kontentem przyciągnie większą ilość użytkowników, a co za tym idzie będzie miała znacznie większy współczynnik konwersji.

Analiza zachowań użytkowników

Analiza zachowań użytkowników
Źródło: Opracowanie własne.

Dane statystyczne dotyczące ruchu pomagają zidentyfikować efektywne oraz nieefektywne obszary strony internetowej. W sytuacji, gdy mamy  stronę, która dla nas wydaje się ważna, jednak mimo to użytkownicy szybko z niej uciekają, należy dokładnie przeanalizować dlaczego tak się dzieje. Przykładowo można zaakcentować w widoczny sposób odnośnik do tej strony (w postaci linku, hiperłącza, odsyłacza lub przycisku) lub poprawić jej wygląd tak, aby użytkownicy mieli łatwiejszy dostęp do najważniejszych informacji. Bardzo często zdarzają się również sytuacje, kiedy to użytkownicy spędzają zbyt dużo czasu na stronach, które pod względem informacyjnym nie mają dla nas większego znaczenia. W takim przypadku warto rozważyć dodanie wyraźniejszych odnośników do kluczowych treści.

Wszystkie strony internetowe mają tzw. strony wyjścia w postaci na przykład formularza kontaktowego. Strona wyjścia to ostatni przeglądany przez użytkownika element w naszej witrynie. Może to być wspomniany formularz kontaktowy lecz również każda inna podstrona zawierająca określone informacje poszukiwane przez internautów. O ile strony wyjścia są powszechne, o tyle warto mieć na uwadze strony, które według nas mają zbyt duży trend wyjścia. Należy dokładnie przeanalizować, dlaczego tak się dzieje, a następnie postarać się znaleźć odpowiednie rozwiązanie, na przykład lekko zmodyfikować układ graficzny konkretnej podstrony. Należy pamiętać, że nawet drobna zmiana treści bądź też grafiki na określonej podstronie może spowodować, że użytkownicy zaczną przywiązywać większą uwagę do znajdujących się na niej informacji.

Warto mieć także na uwadze, że Web Analytics to nie tylko zbieranie danych, ale dokładna analiza i wyciąganie na ich podstawie odpowiednich wniosków. Bardzo często właściciele stron poprzestają tylko na podpięciu systemów do zbierania danych. Jest to bardzo duży błąd, gdyż informacje te mogą stanowić cenną bazę wiedzy do późniejszej analizy.

Reasumując, analiza ruchu na stronie pozwala na nowo odkryć nasz portal oraz spojrzeć na niego oczami odwiedzających. Raporty mogą pokazać nam skąd do nas trafili, jak poruszali się po witrynie, które podstrony najczęściej odwiedzali, czy spędzali na nich dużo czasu oraz jakie pliki pobierali. Dzięki analityce internetowej możemy przeanalizować czy nasze narzędzie sprzedażowe funkcjonuje tak, jak powinno oraz które odsyłacze są najbardziej efektywne.

Artykuł opublikowany na portalu Nowoczesna Firma
www.nf.pl

Usługi wymienione w tym artykule

Analityka internetowa

Nasza firma zajmuje się analityką internetową, której podstawowym zadaniem jest obserwacja ruchu na stronie www. Zmierzymy efektywność podjętych działań marketingowych, określimy ile czasu użytkownik spędził na portalu oraz które strony i artykuły cieszyły się jego największym zainteresowaniem. W tym celu wykorzystujemy Google Analytics jako skuteczne narzędzie analityki internetowej.

Zobacz więcej

Audyt analityczny

Audyt analityczny strony internetowej oraz kampanii reklamowej pozwala zweryfikować stopień realizacji planów sprzedażowych. Jego celem jest wskazanie obszarów wymagających poprawy, aby móc skutecznie oddziaływać na klientów. Skorzystaj z naszej pomocy i sprawdź co można usprawnić, aby efekt podjętych działań marketingowych był jeszcze lepszy.

Zobacz więcej

Instalacja Google Analytics

Oferujemy w ramach naszych usług instalację Google Analytics na stronie internetowej w celu gromadzenia i analizowania danych dotyczących ruchu na niej. Tworząc dla firmy stronę internetową działanie to jest wliczone w koszty budowania witryny. Przewidujemy także możliwość zamówienia tej usługi dla istniejącej strony internetowej jako odrębnego działania.

Zobacz więcej

ably to młoda agencja interaktywana. Nasza kadra ma wieloletnie doświadczenie w tworzeniu i rozwoju produktów oraz usług internetowych.

Masz pytania?

Zadzwoń do nas

+48 605 850 745

Nie lubisz telefonu?
Napisz maila na adres:

sebastian@ably.pl

Gotowy aby zacząć swój projekt?

Kwestionariusz projektowy

Gotowy aby zacząć swój projekt? Wypełnij nasz kwestionariusz projektowy, a pomożemy Ci wystartować z Twoją realizacją

Wypełnij brief

Darmowa wycena

Formularz darmowej wyceny

Planujesz wdrożenie nowego projektu, ale nie jesteś pewien jaki może być koszt jego realizacji?

Wypełnij nasz formularz wyceny, a przygotujemy darmowy kosztorys specjalnie dla Ciebie.

Wystarczy, że poświęcisz na to kilkadziesiąt sekund. To nic nie kosztuje.

Chcę darmową wycenę