Linkedin to największa na świecie sieć biznesowa zrzeszająca ponad 300 milionów użytkowników na całym świecie. Aplikacja ma na celu łączenie specjalistów różnych branż zarówno w systemach B2B jak i B2C. Na portalu możemy znaleźć profile osób fizycznych, firm, grupy tematyczne, ogłoszenia o pracę oraz autorskie publikacje LinkedIn zwane Pulse.
Przez ostatnie lata zwyczaje zakupowe uległy dość poważnym zmianom, a tym konieczne stało się zmodyfikowanie zachować i działań osób odpowiedzialnych za marketing. Oczekiwanie na zmiany, dostosowywanie się do zmian oraz wykorzystanie zmian w działaniach marketingowych jest kluczowe, aby pozostać konkurencyjnym na zglobalizowanym rynku.
Jeżeli uważasz, że LinkedIn jest wykorzystywany tylko w relacjach B2B, i że nie jesteś w stanie zachęcić za jego pośrednictwem nowych klientów, wykorzystaj go jako profili informacyjny pojawiający się w wynikach wyszukiwania Google, co może utwierdzić klienta w przekonaniu, iż pracujesz w fizycznie istniejącej firmie pokazując informacje odnośnie zrealizowanych projektów.
Korzystanie z serwisu jest proste i intuicyjne, a polega bardziej na zrozumieniu jak poszczególne sekcje mogą wpłynąć na Twoje dzienne zajęcia. Jeśli tylko wyrobisz w sobie odpowiedni nawyk odpowiednich działań 15 minut dziennie na LinkedIn w długim okresie przyniesie Ci wiele korzyści.
Profil Osobisty
Zakres informacji jakie możesz zamieścić na swoim profilu jest ogromny. Owszem, zgromadzenie wszystkich informacji może być czasochłonne, a podzielenie procesu uzupełniania profilu na kilka sesji może okazać się konieczne. Należy jednak pamiętać, iż w przypadku gdy nieustanie się rozwijamy, nasz profil nigdy nie będzie kompletny. W związku z tym, tak jak wspomniałem wcześniej, warto wyrobić sobie nawyk uzupełniania wszelkich informacji w różnych segmentach.
Po zalogowaniu się (proces rejestracji opisałem tutaj), LinkedIn praktycznie przeprowadzi Cię przez proces uzupełnienia i aktualizacji Twojego profilu. Na każdym etapie możesz zrezygnować z odpowiedzi na pytania kreatora i powrócić do nich później (Opcja dostępna klikając Profil > Edytuj ).
Każdy z zarejestrowanych użytkowników ma możliwość dodania następujących informacji:
- Imię i nazwisko / nazwa,
- Spersonalizowany nagłówek,
- Lokalizacja,
- Zdjęcie,
- Dane teleadresowe (Telefon, e-mail, adres),
- Notka biograficzna,
- Doświadczenie zawodowe,
- Zdobyte certyfikaty,
- Przebyte kursy,
- Nagrody i wyróżnienia,
- Języki,
- Organizacje,
- Patenty,
- Publikacje,
- Projekty,
- Umiejętności i uprawnienia uzupełniające,
- Wyniki testów,
- Odbyte wolontariaty,
- Zainteresowania, dane osobowe (data urodzenia, stan cywilny i rady dla osób chcących się z Tobą skontaktować,
- Grupy, do których należysz,
- Firmy, które obserwujesz.
Profil osobisty jest dostępny publicznie i będzie wyświetlał się w wynikach wyszukiwania Google (wyniki organiczne). Dzięki temu wyszukując informacje w Google ktoś może dotrzeć do Ciebie i Twojej firmy za pośrednictwem strony na portalu LinkedIn.com
Informacje zamieszczone na portalu są wykorzystywane do wyświetlania Twojego profilu również w wynikach wyszukiwania w obrębie portalu. Dodatkowo platforma wykorzystuje informacje z Twojego profilu, aby zaproponować osoby, które możesz znać oraz społeczności, które mogą Cię zainteresować.
Podczas edycji profilu masz możliwość zdefiniowania własnego adresu url w formacie pl.linkedin.com/in/{wybrana-nazwa}/. Przykładowo, adres mojego profilu to: pl.linkedin.com/in/szczepanskisebastian/ -> serdecznie zapraszam do odwiedzenia i dodania do znajomych.
Podsumowanie
Reasumując, jeśli będziemy postrzegać LinkedIn jako sposób na upublicznienie firmy z pewnością będzie on dla nas wartością dodaną zarówno w kontaktach business-to-business jak i business-to-customer. Dodatkowo profil ten jest indeksowany przez Google, który dzięki temu odwołuje się do niego w swoich wynikach wyszukiwania, gdy tylko ktoś wpisze odpowiednie słowo kluczowe związane z Twoją firmą lub profilem.
Jeżeli chcemy w pełni wykorzystać potencjał jaki oferuje nam serwis należy trzymać się trzech podstawowych kroków:
- Staraj się aktualizować swój profil regularne, przynajmniej raz w miesiącu,
- Publikuj swoje działania – poświęcisz na to pięć minut dziennie,
- Śledź lub komentuj zmiany innych podmiotów biznesowych, co zajmie Ci mniej niż pięć minut dziennie i może być wykonane zaraz po tym jak dokonasz własnych wpisów.